Što misle učenici o nametnutom Zdravstvenom odgojuZdravstveni odgoj (ZO) je novina Ministarstva znanosti obrazovanja i s(š)porta (MZOS/Š) koja se sastoji od četri modula u kojima se obrađuju teme zdravog života, nasilja, ovisnosti i seksualnosti. Veliku većinu takozvanog. kurikuluma nitko ne osporava osim kontroverznog dijela tj. 4 modula naslovljenog “Spolno/rodna ravnopravnost i odgovorno seksualno ponašanje”. U javnosti je izazvao gađenje, strah, odbojnost prema obrazovanju i nevjericu u iskrenost namjera MZOŠ-a.

Ovaj sastavak pišem iz jednostavnog razloga da pokažem, kao što već to radim zadnjih par mjeseci, da i učenici imaju svoj stav o ZO-u i da taj stav ima neke sličnosti sa skoro svim stranama koje su se odazvale kriku javnosti pred antidemokratskim načinom uvođenja takozvanog. kurikuluma koji se provodi kao eksperimentalni program.

Bavim se učeničkim predstavništvom šest godina i u tom vremenu sam stvorio u sebi jedan osjećaj za to što učenici žele tj. misle o određenim stvarima koje ih se direktno tiču. Naravno nikada ne bih reagirao ili išta radio bez da sam prvo upitao učenike što oni iskreno misle o određenim problemima i/ili situacijama. Isto sam tako postupio i ovaj put. u suradnji sa kolegom Lovrom Markovićem predstavnikom Vijeća učenika škole XV gimnazije ( Mioc) sastaviti smo anketu koja se u skorom roku počela koristiti diljem lijepe naše kako bi se utvrdio nivo informiranosti učenika vezano uz ZO. Prvo bi samo istaknuo da Anketu može provoditi tko god želi, pa i vijeća učenika, i da ima to pravo nitko ne može zabraniti, ali svaki anketar mora znati da nitko pa tako ni učenici nisu primorani odgovarati na pitanja niti jedne ankete. Druga stvar koja se neslavno povukla za ovom anketom je izjava Ravnatelja Agencije za odgoj i obrazovanje koji je prema navodima jedne kolegice iz Dubrovnika proglasio anketu nelegalnom. To je, ukoliko je istina, velika pravna pogreška Ravnatelja koji nije na poziciji da komentira rad vijeća preko medija niti je po svojim nastupima upućen u rad istog. Anketa koja je provedena na nivou grada Zagreba je pokazala da preko 75% učenika/ca smatra da je potrebno provesti javnu raspravu o ZO-u i da 50% učenika/ca smatra da se ovim kurikulumom vrijeđaju njihova religiozna prava, 80% učenika/ca smatra da se kurikulumom zalazi preduboko u pitanja njihove osobne prirode i 66% učenika/ca smatra da kurikulum oduzima roditeljima pravo odgoja djece. Iz ovih podataka možemo iščitati da su učenici relativno informirani o ZO-u i da se treba uvažiti stav učenika u ovoj sve burnijoj raspravi. U sitoj anketi pitali smo učenike koji modul ZO smatraju najbolje, a koji najslabije napisanim. Rezultati su poražavajući čak 60% učenika smatra da je 4 modul najlošije napisan. Najbolje napisani moduli su prvi i drugi modulu koji su dobili trećinu učeničke potpore. Znači učenici ne odbacuju ideju uvođenja nečega ovakvog u škole nego već traže mogućnost rasprave o njima spornim dijelovima.

U medijima ste mogli čuti razne polovične informacije ili informacije koje su izvučene iz konteksta kako bi se postigao medijski senzacionalizam. Kao što su to rekli mnogi iz MZOŠ-a i ja vam iskreno preporučam da pročitate kurikulum i da na svoje oči vidite kolika je količina stvari tamo koje se mogu krivo protumačiti, a samim tim i krivo predavati. U osobnom kontaktu sa jednom osobom koja je radila sporni 4 modul došao sam do informacije da su određeni “stručnjaci”, koje je MZOŠ odredio za izradu ZO, Jovanoviću “vrištali da još nisu spremne radionice i da to sada ne uvodi”. Dapače radionice za srednju školu neće bili u cijelosti gotove još barem godinu dana. Kurikulum je napisan u natuknicama koje se mogu vrlo lako krivo tumačiti, uveden je bez javne rasprave ili rasprave s profesorima, uveden je mimo savjeta ljudi koji su ga radili. Tko ga je forsirao? Ja znam, ali ne smijem reći jer se bojim za svoj opstanak u Hrvatskoj i jer to ne mogu dokazati pa me mogu tužiti za klevetu.

Osobno mislim da treba uvesti Zdravstvenu edukaciju (ZE), ali ne sad ni na ovakva način. Ovi stavovi osim što su osobni su pokrijepljeni anketom tj. stavom učenika i iskazima ljudi koji su radili ZO. Ovo nije službeni stav ni Vijeća učenika škole XIII gimnazije čiji sam predsjednik niti Vijeća učenika grada Zagreba čiji sam do predsjednik. Stavovi istih se još formiraju i nadam se da će uskoro u Zagrebu biti organizirana tribina na ovu temu.

Zaskoči svaku priliku i preispituj sve
Pavao Škoko Gavranović

Zapisnici sa sjednica VK Neslanovac

Najbolje bi bilo probuditi se vrlo rano, pa trčati ili voziti bicikl. Zrak rano ujutro je tako svjež i čist. Često uključim budilicu. Ona zvoni, ja ispružim ruku, pritisnem gumb za zaustavljanje i vratim se na spavanje. Toliko o ranom jutru i svježem zraku!

Robert Kubica