Raikkonnen na travi u Jerezu na prvim testovima bolida za sezonu 2014.

Poslušajte kako zvuče novi bolidi F1

Mercedes je najglasniji, ima neki metalni zvuk. Ferrari se čini kao potpuno električni. I na bolidu Ferrari F14 T i na Sauberu zuji kao muha. Renaultov turbo zviždi kao vlak. No, pravi problem je u tome što nova formula 1 s turbo motorima stvara manje buke, pa djeluje „manje trkaće“. Prije, kad su bolidi bili na stazi, čuli su se posvuda, a sada, nakon četiri zavoja, vidiš ih, ali ih ne čuješ. Ovo je formula tišina.

Rečeno nam je da je buka novih motora samo 9 decibela slabija od "starih" V8 atmosferskih motora. No, na uho je teško vjerovati. Zasigurno frekvencije su različite, ali nema onoga metalnog zvuka ispuha, ispušni plinovi isprazne gotovo svu svoju energiju između lopatica turbo punjača.

Formula tišina

Isto se dogodilo 1981. kada su turbo motori zamijenili atmosferske. Mekano i mrgodno mrmljanje umjesto gromovitog zvuka koji izbija bubnjiće. U svakom slučaju, to je prirodno: turbo je kao svojevrsni prigušivač  na izlazu ispušnih kolektora. Znate li kako su napravljeni prigušivači za cestovne automobile i motocikle (uključujući i katalizatore)? Sastoje se od široke cijevi ispunjene pregradama, gdje ispušni plinovi, probijajući se i okrećući oko tih prepreka, gube veliki dio svoje zvučne energije. Turbo kompresor ima isti učinak: ispušni plinovi, umjesto da teku slobodno i glasno iz ispušnih kolektora, usmjereni su prema rotirajućoj turbini s krilcima, koju svojim pritiskom tjeraju da se vrti u visokim režimima (50 000 okretaja u minuti), ali na taj način gube veći dio svoje zvučne energije, pa je zvuk prigušen kada izlazi iz ispuha.

Ovo je tehničko objašnjenje, ali najbolje je da poslušate pa zaključite sami. To će vam pomoći da shvatite kako zvuče novi F1 turbo motori, pa pogledajte  i poslušajte ovaj kratki video (možda najglasnije). Ne jure svi maksimalno, jer na prvom testu najčešće kruže s manjim brojem okretaja, 10 – 12 000 u minuti, umjesto najviše dopuštenih 15 tisuća, ali možete donekle shvatiti kakvo je „urlanje“ novih F1 turbo električne generacije. Ovo je snimljeno na prvim testovima novih bolida u Jerezu.

preneseno s portala Autosprint

Zapisnici sa sjednica VK Neslanovac

Oni koji znaju malo, brzi su na jeziku.

(španjolska poslovica)